Eerste 2 weken in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bart Eijken - WaarBenJij.nu Eerste 2 weken in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bart Eijken - WaarBenJij.nu

Eerste 2 weken in Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Bart

22 November 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Voordat mijn stage begint heb ik 5 dagen om te acclimatiseren in Kaapstad. In deze eerste 5 dagen heb ik Kaapstad een beetje verkend en heb ik het nachtleven van Kaapstad alvast een beetje kunnen ontdekken. Verder ben ik op roadtrip geweest naar Hermanus (vissersdorpje ong 150 km van Kaapstad). Ik raakte al snel gewend aan de Afrikaanse cultuur, alles lay back en relaxed. Het is hier niet raar als je 15 minuten op de rekening moet wachten in een restaurant. Verder is Kaapstad een ongelooflijke gave stad, waarin het contrast tussen arm en rijk ongelooflijk groot is. Ik als europeaan voel me hier ook behoorlijk rijk, wat ook betekent dat ik hier wel op moet passen. 'S avonds alleen over straat is niet handig, met je mobiel over straat is niet handig etc etc. In het begin moest ik daar wel even aan wennen, maar naderhand weet je wat je wel en niet kan doen en raak je eraan gewend. Over het algemeen heb ik, buiten de verhalen om die ik hier hoor, me nog geen moment onveilig gevoeld hier en voel ik me tot nu toe heel erg op mijn gemak hier in Kaapstad.

Maandag 16 november (EERSTE STAGEDAG)
Eerste stagedag, daar gaan we dan. Claudio van 4exchange, het bedrijf waarmee ik mijn stage heb geregeld, zou me naar Groupon brengen en zou me om 7:45 ophalen. Hier werd ik alweer geconfronteerd met Afrika. Claudio kwam namelijk rustig om 8:00 aankakken, terwijl ik om 8 uur zou moeten beginnen. Vervolgens reden we naar Groupon toe, daar aangekomen kwam Claudio erachter dat Groupon in July is verhuisd naar een andere straat die hij niet kende. Hup, weer terug de auto in naar het kantoor en daar bellen met Groupon. Uiteindelijk kwam ik dus pas om 8:45 aan en was ik dus 45 minuten te laat. Dit maakt echter allemaal niet uit en ik werd na een korte voorstelling en rondleiding gelijk met het financial team meegenomen naar een cafe waar we een bakkie koffie hebben gedaan. Voor ik het wist was het alweer 10 uur, en nog niks gedaan. Nadat ik een handboek had gekregen en een korte inleiding van mijn supervisor bleek er een virus te zijn en lag het hele internet bij Groupon eruit. Dit internetprobleem was pas opgelost om 3 uur… Dus het was al 3 uur en ik heb letterlijk, op het lezen van mijn handboek na, nog niks gedaan. Uiteindelijk na 3 uur werd ik ingewerkt en kon ik om half 4 beginnen met mijn eerste werkzaamheden. Kortom, mijn eerste stagedag was zeer rommelig. Toch heb ik wel al een goede indruk van mijn stage, ik werd heel goed begeleid en de sfeer bij Groupon is heel Afrikaans: Relaxed and no Worries, waar ik opzicht wel aan kan wennen.

Dinsdag en Woensdag
De 2e en 3e dag heb ik nog steeds niet veel kunnen doen, doordat ik nog geen toegang heb tot bepaalde systemen. Deze dagen heb ik me vooral beziggehouden met het controleren van facturen met de gegevens op de betalingen van de bank. Deze gegevens moeten gecontroleerd worden zodat Groupon zeker weet dat er geen geld naar verkeerde bedrijven/rekeningnummers gaan. Verder heb ik voor Etrocode (zusterbedrijf van Groupon) gecontroleerd of de hoeveelheden en prijzen van de facturen overeenkomen met de hoeveelheden en prijzen die in de data staan. Deze moeten overeenkomen om er zeker van te zijn dat er geen vouchers vergeten worden en dat de juiste bedragen worden overgemaakt naar de partners.

Donderdag en Vrijdag
Vanaf donderdag had ik eindelijk toegang tot alle systemen en kon ik echt beginnen. Deze dagen ben ik vooral beziggeweest met inboeken in het boekhoudsysteem en controle uitoefenen over de betalingen. De werkzaamheden bevallen me tot nu toe heel erg en de begeleiding is zeer goed, wat het wel prettiger maakt om te werken.

Kortom: Zuid Afrika (en zeker Kaapstad) is een ongelooflijk gaaf land om stage te lopen. Alles is hier goedkoop, het weer is heerlijk, er zijn genoeg dingen te beleven in het weekend en door de weeks, de mensen zijn ongelooflijk relaxed, je leert bizar veel nieuwe mensen kennen, je raakt bekend met een nieuwe cultuur en afhankelijk van je stage kan je enorm veel leren op je stage. Ik zal jullie verder niet meer lastig vallen en ga nu lekker een biertje drinken in de zon.

Geluk!

  • 23 November 2015 - 18:51

    Eveline Kapteijn:

    Beste Bart, dank voor de introductie op je stage. Je hebt je draai snel kunnen vinden. Je blog staat inmiddels op Blackboard en ik heb hem gelijk uitgeprobeerd en het werkt. Heel veel succes.
    Eveline Kapteijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Januari 2016

Week 8 & 9

05 Januari 2016

Week 5,6 & 7

18 December 2015

1e maand

27 November 2015

2e stageweek

22 November 2015

Eerste 2 weken in Kaapstad
Bart

Actief sinds 22 Nov. 2015
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 2131

Voorgaande reizen:

19 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

22 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: